Cykeln som kör av sig själv


Fördelar med Solex

Jag tycker det finns så många fördelar, så jag gör denna lista och fyller på, då och då.

 

  1. Kul att köra. En gammal mopedreklam sade "Varje mil är ett minne för livet" Lite överdrivet, men för mig stämmer det bäst på Solex av de 10 olika mopeder jag kört. Det är nått "Ur-motor", alltså en känsla av pionér-ande över den tycker jag. Men visst är det min personliga mening. Jag brukar jämföra med Henry Ford som i hög ålder, älskade puttra iväg med sina älsta trehjuling med styr-pinne, fast han kunde ta sin nyaste Ford, Mercury eller vilken fin Lincoln "på hyllan" som helst.
     
  2. TYST! Knappast någon moped är tystare än denna. Jag kör lite rundor när vädret är till det, och retar inga med det. Man vill ju inte sedan höra: Nu kommer den där stolle igen!
     
  3. Den väger så lite att den kan transporteras på ett billigt cykelställ. Jag använder Biltemas för 2 cyklar till drygt 300 kr. Det ger ju också en trygghet att kanske kunde ringa till någon att bli upphämtat om man skulle få stopp nånstans.
     
  4. Enkelt handhavande. Startar gör den alltid. Stiller choken, sänker motorn och kör. Själv den mest okunniga kan lära att köra på nån minut. På andra gamla mopeder är det ett evigt skruvande på det ställbara munstycke. Ett sånt finns även till Solex men det är onödigt -och dyrt!
     
  5. Soppatorsk? Nemas problemas. Lyft motorn och cykla. Fast det inte är speciellt roligt, så går det ju att cykla vidare. Kanske till närmsta mack?
    "Full tank och en liten olja, tack."
    Normal frihjul har 16 kuggar. Vill man ha mer lättrampad, finns de med 18 och 20 kuggar också.
     
  6. Den går inte att idiot-trimma utan en massa specialdon som de har i Rock'n Solex loppet. Om man skulle lyckas att hårdtrimma den, skär den sönder efter nån mil. Motorn är inte konstruerat att köra i längre tid mer än 4000 varv i minuten som motsvarar 30 kmh. På andra mopeder kan det kännas frustrerande att köra i lagliga 30 kmh, då man vet den enkelt kan jagas upp i 60-80! Med Solexen är lyckan däremot, att kunde köra i motvind och upp för backar, utan att behöva trampa.
     
  7. Den är så enkel att skruva på. Jämförd med en vanlig 2-3 växlat motor är Solexen ett under av enkelhet. Demontering av motorn? Lossa 2 skruvar, ta bort 2 andra skruvar samt kablar till pys och gas. Sedan lyftar man av motorn! Ett motorhållareställ kan byggas av 2 skrot-bitar vinkeljärn och en brädbit i ett skruvstäd, eller någon använder en kasserat framhjulsgaffel.
    -Enkel med det förbehåll att den inte är lik nån annan motor, men när man väl har lärd den att känna är det en fröjd att pyssla med den.
     
  8. Bra för ryggen. Man blir trött av att närmast ligga på golvet när man skruvar på andra mopedmotorer. På en Solex sitter man på en pall och har allt i lagom arbetshöjd.
     
  9. Billiga och åtkomliga reservdelar. Allt finns på nätet. Udda delar som begagnade. Det tillverkades 8 miljoner Solexer i fransk regi, så det är klart att det finns många delar. Nytillverkade finns ofta att välja mellan asiatisk eller Ungersk fabrikat. Jag handlar mest från VSX - Motobecane i Frankrike och delarna kommer på ca en vecka.
     
  10. Billig i drift. Någon 100 km på litern som i annonsen har väl knappast nån uppnått, men drygt 80 km på en tankfull på 1.3 liter är vanligt. Konstruktionen är gjort så att en ny Solex skulle kunde köra 30.000 km utan nån större service och man hade fasta priser på alla reparationer som tog max 4,5 timme i värsta fallet. Lägger du idag ner 1-2.000 kr på en rejäl genomgång, kör du sannolikt utan problem mycket länge.
     
  11. En Solex är tidlös mode och "alltid rätt" Kvittar om du är en pojke eller tös, hantverkare, hippie, gammal nunna, mannekäng, arkitekt, direktör, designare osv. Ingen skulle lyfta på ögonbrynen om du parkerar den framför kasinot i Monte Carlo.
     
  12. Finns det inga nackdelar alls? Ju så klart. På grund av drivningen består av en karborundumrulle mot framdäcket, driver den inte i snö och lera. Stark motvind och backar med över 8% stigning tycker den inte om heller. En seg myt säger att den sliter framdäcket snabbt. Det stämmer inte riktigt. Ett nytt däck har dock endast 2,5 mm mönster att slita på, men när det väl är dags att byte, kostar det ca 200 kr för ett nytt.