Cykeln som kör av sig själv


Denna sida handlar om Velo Solex.

Mest i Skåne då jag tycker det kunde vara kul med lite träffar mellan Velo-entusiaster. Alla andra må så klart gärna titta med.

Velo'n kallas ju "Den Danska Knallert" i Sverige, men alla mopeder heter knallerter i Danmark och en Velo Solex är av fransk ursprung.

Den såg dagens ljus redan i 1946 och ansås i Frankrike som ett under av säkerhet, därför den inte gick mer än 25 kmh, till skillnad mot andra livsfarliga "kubikare".

Helt fel med "Knallerten" är det dock inte, idet det är samlat drygt 200.000 Veloer i Danmark. Holland är värre med ca 800.000 st och totalt tillverkades det över 8.000.000 Veloer på den tid det begav sig. Den slutade tillverkas kring 1986 i Fransk regi.

Svenska mopedlagen trädde i kraft sommaren 1952 och Velo Solex blev importerat till Sverige under en tid. Den var ett vanligt fordon för Stockholms journalister och tidningsfotografer. Sedan blev den förbjuden av olika orsaker. En av dem var då den fick plasttank och det dröjde många år och 3 trafikministrar innan Svenska Cykelfabriken äntligen fick den godkänt med olika konstruktionsändringar, bl a motorlyfts-funktionen och krav på hel och halvljus.

De som såldes i Sverige mellan 1983 -86 var också franska men i regi av MBK Motobécane. Tillsynes blev de samlade av Svenska Cykelfabriken. Senaste Velo Solex från Frankrike kom i 1988. Det blev sedan tillverkat Veloer i Ungern fram till 2004. Indien och Kina och flera andra länder har producerat den.

Numera är den åter i produktion i Courrieres i Frankrike, men under namnet Black'n Roll S4800.
Priset nu år 2017 är från 1070 € i svart. Den har plåttank, trumbromser även på framhjulet och katalysator som reducerar avgaserna med 90%! Vidare har den elektrisk tuta, hastighetsmätare och stoppljus. Motorskyddsbygel ingår. Specialsydde sidoväsker finns som originaltillbehör.
Godkänt enligt EU / UTAC

Vidare finns en modell som heter Mopelex. Samma som Black'n Roll S4800 fast utökat med elektrisk baknav och batteri som på en elcykel. Finns inget pris vad jag hittar, men man kan fråga via länkan häröver om man är sugen.

I Frankrike tillverkas det idag även olika elmopeder och elcyklar med navnet e-SOLEX, designat av Pininfarina! 

En Velo är inte som andra mopeder

Var enda detalj tycks var gjort och anpassat just för den. Når man håller på att meka med den första gång, förundras man över hur allting är konstruerat med enklaste och mest funktionella sätt och hur lätt den är att jobba med. Det går inte att idiot-trimma en Velo som med andra maskiner.

Man kan inte öka topphastigheten utom med en massa specialdon som de har i Rock'n Solex-tävlingen, men man kan få bättre backtagningsförmåga med lite justering av smådetaljer. Jag ska lägga in div tips här på sidan och alla är välkomna att komma med fler tips.

 


  Nöden har ingen lag!